- پایگاه خبری جلالات نیوز - http://jalalatnews.ir -

مادران عسلويه سر دو راهي…

مطالبه‌اي مهم در حاشيه اولين مجمع سلامت استان؛

مادران عسلويه سر دو راهي…

به گزارش جلالات نیوز

يادداشت يوسف صفري ازجوانان شهرستان عسلويه روستاي سهموشمالي

تغذيه از شير مادر بنا به توصيه پزشکان بهترين و مغذي ترين غذا براي نوزاد مي باشد، اما مسئله مهم اين است که شير مادر چه ويژگي هايي بايد داشته باشد.

طبق گفته محققان؛ شيوه هاي مختلف و يانا سالم تغذيه با شير مادر در سال 2016 موجب مرگ و مير 823 هزار کودک زير پنج سالدر سراسر جهان شده است. امري که ساکنان شهرستان هاي جنوبي استان بوشهر بويژهمادران شهرستان عسلويه را نگران و سر دو راهي قرار داده است. مستند به برخي شواهدحضور طولاني مدت در اين مناطق، آلوده شدن شير مادر به فلزات سنگين از جمله سرب رامحتمل مي سازد.

اين موضوع براي اولين بار دو سال پيش(شهريور 1394) و پس از گزارش چند مورد مشکوک به افزايش ميزان سرب در شير برخي ازمادران ساکن مناطق پيراموني صنايع نفت و گاز مطرح شد که متعاقب آن؛ دانشگاه علومپزشکي بوشهر بر حسب وظيفه ذاتي در زمينه پايش موضوعات مرتبط با سلامت، اقدام بهنمونه گيري از شير مادران شهرستان عسلويه بعنوان جامعه هدف نمود.

در پي رسانه اي شدن موضوع مبني برنگراني اهالي عسلويه و لزوم روشنگري دانشگاه علوم پزشکي بوشهر، دکتر استوار معاونپژوهشي وقت دانشگاه اعلام داشت که نتايج آزمايشات و نمونه گيري صورت گرفته محرمانهنيست و پس از نهايي شدن به اطلاع شهروندان خواهد رسيد، اما با گذشت بيش از 2 سالاز اين موضوع نگراني هاي مردم همچنان پا برجاست و اطلاعي از نتايج بدست آمده دردست نيست.

عدم اطلاع رساني از سوي دانشگاه وکتمان احتمالي حقايق کمکي به حل مشکل نخواهد کرد و لازم است هر چه سريعتر در اينخصوص روشنگري شود. چرا که يکي از گام هاي مهم در انجام اقدامات پيشگيرانه و کاهشخطرات ناشي از بيماري ها و عواملي که سلامت انسان را به خطر مي اندازد، شفافيت دراطلاع رساني و آگاه سازي است.

لذا با عنايت به اينکه در آستانهبرگزاري اولين مجمع عمومي سلامت استان با محوريت تشکل هاي مدني و غيردولتي هستيم،انتظار مي رود اين موضوع در کنار ساير موضوعات مهم حوزه سلامت مطرح و در خصوصاطلاع رساني و ارائه راهکارهاي مناسب اقدام مقتضي صورت پذيرد./خليج فارس