امروز

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۵:۴۴ قبل از ظهر

سایز متن   /

🔴رفع آلودگی عسلویه؛ حفظ منافع ملی یا منافع شخصی!

به گزارش سايت جلالات نيوز

 

✍🏻یوسف صفری

 

فعالیت های صنعتی دو دهه اخیر در عسلویه موجب آلودگی شدید محیط زیست شده و سلامت ساکنین مناطق پیرامونی را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. در طول سال های گذشته بویژه یک دهه اخیر رفع آلودگی صنایع پارس جنوبی بعنوان یکی از مطالبات مهم و اساسی مردم عسلویه بوده و در این راستا مسئولین نیز در محافل مختلف بر رفع آن تأکید داشته اند اما در مقام عمل اتفاق معتنابهی صورت نگرفته است.

 

ماده 48 برنامه ششم توسعه به صراحت اشعار می دارد تا پایان برنامه می بایست حداقل 90%  گازهای مشعل مهار و کنترل شده باشد. اما با گذشت بیش از 18 ماه از برنامه موصوف اقدام عملی برای پالایشگاه های پارس جنوبی صورت نگرفته است.

 

 

اخیراً روزنامه جوان در گزارشی تحت عنوان “گاز ایران در جیب یک شرکت خارجی” از اقدامات مجری طرح جامع توسعه پایدار برای انعقاد قرارداد با یک شرکت خارجی انتقاد کرده است. گزارش منتشر شده ادعا دارد که مجری طرح توسعه پایدار در حالی به دنبال نهایی کردن قرارداد می باشد که تشریفات قانونی از جمله اعلام فراخوان عمومی رعایت نشده و هیچ مجوزی از سوی هیئت مدیره شرکت ملی نفت صادر نشده است. علاوه بر این تعویق بازنشستگی علی محمد احمدی برای نهایی سازی قرارداد مزبور را دارای ابهام می داند. با عنایت به موارد مطرح شده در گزارش موصوف، بیم آن می رود که این طرح مهم و حیاتی با تأخیر مواجه و یا حتی ملغی گردد.

 

گزارش منتشر شده را در دو بخش می توان تجزیه و تحلیل نمود؛ بخش اول حفظ منافع ملی از طریق رعایت الزامات و تشریفات قانونی معاملات در انعقاد قرارداد است که قابل دفاع و تحسین می باشد. اما در بخش دوم مطرح کردن موضوع تعویق بازنشستگی شائبه وجود منافع شخصی را در ذهن تداعی می کند چرا که طبق ضوابط، تعویق بازنشستگی با توجه به نیاز و اختیارات شخص وزیر اتفاق افتاده است و مجری طرح توسعه پایدار مانند بسیاری از مدیران بازنشسته براساس اختیارات شخص وزیر در سمت خود ابقاء شده و عملاً با توجه به ظاهر امر تخلفی صورت نگرفته است.

 

اما علی محمد احمدی کیست و چه اقداماتی در راستای انرژی پاک و توسعه پایدار انجام داده است؟

 

دانش نفت در مصاحبه ای که قبلاً منتشر کرده است علی محمد احمدی را اینگونه معرفی می کند: بیش از 4 دهه است که در زمینه توسعه کاربرد انرژی های پاک منشاء اثر و خدمات کم نظیری برای کشور بوده است. به همین دلیل موجه است که او را پدر و بنیانگذار انرژی های نو در ایران نامیده اند. او در 40 سال گذشته با طراحی و اجرای اولین راکتور بیوگاز، کلکتورهای خورشیدی و توربین های بادی در کشور منشاء تحول بوده است و تلاش های موثری در راستای شناخت تکنولوژی های مربوطه و انتقال آنها صورت داده و نیز با ارائه راهکار باعث اجرای بهینه طرح های مرتبط با توسعه پایدار انرژی در کشور بوده است. علاقه و جدیت وافر و اعتقاد وی به موضوع تولید »انرژی پاک» موجب شد که او اولین دفاع کننده تز دکتری در موضوع «خط مشی گذاری توسعه پایدار انرژی کشور» باشد. دکتر علی محمد احمدی سابقه نمایندگی مجلس و دفاع از اولین بودجه پارس جنوبی را در کارنامه پر بار کاری خود دارد، او در تدوین اولین تا چهارمین برنامه پنج ساله توسعه کشور پس از انقلاب به نقش آفرینی موثر در بخش انرژی پرداخت و همچنین طراحی و اجرای اولین نیروگاه های برق- بادی کشور در منطقه منجیل و رودبار و اولین نیروگاه های خورشیدی کشور در یزد و سمنان را در کارنامه خود دارد. در بدو آغاز به کار پالايشگاههاي پارس جنوبی همواره دغدغه آلودگی و گاز فلر سوزی را مطرح کرده و تلاش های زیادی برای اجرای برنامه های مرتبط با حذف آلودگی داشته است.

 

علی محمد احمدی می گوید؛ ما قبلاً با شرکت هایی که در بحث آلودگی کار کرده بودند، دعوت و مذاکره کرده ایم و پس از بررسی های فراوان متوجه شدیم که درباره بازیافت گاز فلر، تکنولوژی روز دنیا در ایران وجود ندارد و اصلا در صنعت نفت و گاز طرحی در این باره اجرا نشده است. لذا در شرايط بين المللي موجود، با بکارگیری تجربه ای که در سازمان انرژی اتمی کسب شد (بعنوان کسی که سابقه خدمت در سازمان انرژی دارد) از ارتباط با سازمان های حامی طرح های محیط زیستی بین المللی مانند GEF و GGFR (Global Gas Flaring Reduction)  استفاده کردیم و با همکاری آنها بدنبال قانع کردن شرکت های صاحب تکنولوژی معتبر بین المللی هستیم، چرا که علاوه بر شرکت صاحب تکنولوژی بازیافت گاز فلر و شبکه فلر كه جذب كرده ايم و مراحل طراحي ومهندسي آن بخش ها را در حال طي كردن هستيم، امايك شرکت معتبر بين المللي صاحب دانش فنی طراحی کل پالایشگاه هم می بایست کیفیت عملکرد سیستم و آسیب ندیدن پالایشگاه را ضمانت کند. در اولین پروژه هر چه بیشتر در بخش مهندسی دقت کنیم در آینده در بخش اجرا مشکلات کمتری خواهیم داشت.

 

مجری طرح توسعه پایدار با رد ادعاهای مطرح شده می گوید؛ تاکنون تعهدی برای شرکت ملی نفت ایجاد نشده است و قرارداد زمانی نافذ خواهد بود که به تأیید هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران برسد. وی کلیه اقدامات صورت گرفته را عین قانون و مصالح کشور می داند و امیدوار است عملیات خاموش شدن فلرهای پارس جنوبی رنگ واقعیت به خود گیرد.

 

تضعيف اقدامات امیدوار کننده طرح توسعه پايدار نتيجه اى جز استمرار آلودگي هاى روزافزون و خطرناك نخواهد داشت. لذا طرح توسعه پایدار بعنوان اقدامی مثبت جهت تحقق عسلویه پاک بسیار حائز اهمیت و حیاتی است.

 

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی