امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۹:۲۰ بعد از ظهر

سایز متن   /

یادداشت : حسین لاری

غفلت ازتوسعه فضاهای فرهنگی در شهرهای جنوب استان بوشهر

 

به گزارش جلالات نيوز

 

امروزه برنامه ریزی فرهنگی و سرمایه گذاری در بخش اجتماعی و فرهنگی در جامعه نقش بسیار مهم تری در مقایسه با سرمایه عمرانی و اجرایی در شهرها ایفا می کند و ثابت شده است که در نظام مدیریت شهری، هر چه سرمایه فرهنگی و اجتماعی افزایش یابد، موجب تقلیل هزینه های اجرایی و عمرانی نیز می شود.

 

در همین راستا بر اساس ماده55 قانون شهرداری ها برنامه ریزی و سرمایه گذاری در حوزه مسایل اجتماعی، فرهنگی و هنری از جمله وظایف ذاتی شهرداری هاشمرده شده است

 

فضاهای فرهنگی شهرها می توانند در ساختن ذهن و فرهنگ انسانها که هدایت کنندۀ رفتار آنان است، نقش داشته باشد.

 

گسترش فضاهای فرهنگی در شهر نوعی سرمایه‌گذاری اجتماعی است اجرای فعالیتهای فرهنگی اثر گذار در سطح شهر و همچنین غنی سازی اوقات فراغت شهروندان با گسترش ساخت و سازهای فضاهای فرهنگی منجربه ارتقای فرهنگ عمومی جامعه می شود.
استان بوشهر به لحاظ شرایط خاص اقلیمی و قرارگرفتن در کنارسواحل طولانی خلیج فارس پذیرای گردشگران و فعالین بازرگانی و تجاری از سراسر کشور است که برای تفریح یا تجارت به این استان سفر می کنند از جهتی بخش عمده ای از فعالیت صنعت نفت و گاز کشوردراین استان مستقر است وباعث مهاجرت افراد زیادی از سراسر کشور برای کار درپروژه های صنعت نفت وگاز شده است حضور گردشگران تجار وبارزگانان و کارگران دراستان بوشهر باعث مراودات فرهنگی و هجوم خرده فرهنگ ها به استان شده است گذشته از جنبه های مثبت برخی از تعاملات فرهنگی، منجر به تضعیف فرهنگ بومی نیز شده است برای قوام بخشی واستحکام فرهنگی نیاز است تا فضاهای فرهنگی متناسب ایجاد شود و برنامه ها وفعالیت های فرهنگی براساس الگوهای بومی اجراء گردد تا زمینه تبادل وانتقال فرهنگ غنی استان به مهاجرین و نسل آینده فراهم نماید.

 


این رویکرد درشهرهای جنوبی استان که به دلیل توسعه صنعت نفت و گاز بیشتر درمعرض آسیب های فرهنگی است می بایست بیشتر مد نطز مدیران شهری قرار گیرد اما شواهد امر این را نشان نمی دهد. بیشتر شهرداری های شهرهای جنوب استان در یکی دو دهه اخیر تاسیس شده اند و بیشتر تلاش شهرداران و مدیران شهری بر توسعه عمرانی از جمله ساخت وساز میادین، معابر شهری خیابان ها،پارک ها و فضای سبز معطوف شده است که نیاز همه اینها ضروری به نظر می رسد اما می بایست درکنار توسعه شهراز نظر عمرانی به توسعه فضاهای فرهنگی و اجرای برنامه ها وفعالیت های فرهنگی نیز توجه می شد.
باید اذعان کرد که متاسفانه دراین زمینه شاهد رشد چشم گیری درهیچ کدام از شهرهای جنوبی به خصوص درشهرستان عسلویه نبوده ایم درحالی که شهرهای جنوب استان از ظرفیت های فرهنگی و هنری خوبی برخوردار است و گسترش این مجموعه ها از گرایش اقشار مختلف به ویژه جوانان به سمت فضاها و مراکز ناسالم فرهنگی جلوگیری کرده و منجر به بهبود کیفیت زندگی شهری شده و محیط شهری خوب و رضایت بخشی را برای مردم بومی و مهاجرین رقم می زند.

 

مدیریت شهری می تواند با توسعه فضاهای فرهنگی و بهره برداری بهینه از این فضاها حیات و طراوت لازم را به محیط شهری ارزانی کرده و شهر خوبی را برای شهروندان فراهم کند.

 

همچنین توسعه زیر ساختهای فرهنگی، بستر وزمینه مناسبی را برای رشد و ترقی فرهنگ شهروندی فراهم می کند،این امر مهم از اهداف توسعه پایدار به شمار می آید.
رفع موانع و معضلات و ایجاد فرصت توسعه شهری در گرو توسعه فضاهای فرهنگی است،
اهداف توسعه فضاهای فرهنگی رابطه ای مستقیم با مطالبه مردم دارد و توسعه مجموعه ها و اماکن فرهنگی مطابق خواست و مطالبه شهروندان است، چرا که این مراکز در کاهش ناهنجاری های رفتاری و اخلاقی بسیار تاثیر گذاراست. هر اندازه شاهد افزایش ساخت و سازهای فضاهای فرهنگی باشیم، مشکلات زندگی شهروندی نیز در پی آن کاهش می یابد ، چرا که فضاها و بستر های فرهنگی فرصتی را برای نزدیک شدن و دور هم جمع شدن شهروندان فراهم می کند وبرای ارتقای سطح فرهنگ در جامعه ضروری است که در راستای توسعه زیر ساختهای فرهنگی گام برداشته و با به مشارکت طلبیدن شهروندان در مسیر توسعه فرهنگی شهر حرکت کنیم.

 

اگر شهرداری از مشارکت و همکاری مردم برخوردار باشد بهتر می تواند به اداره شهر بپردازد، به عبارتی پرداخت بموقع عوارض ، همکاری مردم در حفظ و نگهداری تجهیزات شهری ، کاهش تولید زباله می تواند کمک بزرگی به شهرداری در راستای کاهش هزینه ها و خدمات داشته باشد.

 

در این صورت است که مردم در حفظ و حراست از شهر کوشا بوده و اجازه صرف هزینه های اضافه را نخواهند داد.

 

هر اندازه ما در توسعه زیرساختهای فرهنگی هزینه کنیم با سرعتی چشمگیر به سوی قله های پیشرفت حرکت خواهیم کرد و با داشتن مردمی با فرهنگ غنی و آگاه به اصول شهروندی؛ شهری مدرن را پیش روی خواهیم داشت.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی