امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۶:۱۸ بعد از ظهر

سایز متن   /

 

یادداشت: حسین لاري ، شهر چهاردیواری عسلویه سر به آسمان دارد/مشکل زمین درشهر فلرها

 

به گزارش جلالات نيوز

 

نیاز به سرپناه و مسکن یکی از ابتدایی‌ترین و در عین حال اصلی‌ترین نیازهای انسان است. در یک خانه علاوه بر نیازهای مادی، نیازهای عاطفی، امنیت، آرامش و آسایش اعضای خانواده تامین می‌شود، به همین دلیل مفهوم سکونت فراتر از استقرار در یک چهار دیواری است.

 

روند رو به رشد جمعیت و افزایش پدیده مهاجرت به شهرها، مشکلاتی در زمینه مسکن برای شهروندان به وجود آورده است

 

بخش مسکن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران است که به دلیل وابستگی با سایر بخش‌ها از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است،مسکن یکی از گران‌ترین کالاهایی است که خانواده‌ها در طول زندگی‌شان خریداری می‌کنند.

 

متاسفانه امروزه به رغم وجود عوامل تولید مسکن در کشور و تلاش دست‌اندرکاران در این بخش، تولید و عرضه مسکن متناسب با نیاز جامعه نبوده و کمبود مسکن در کشور کاملا آشکار و نمایان است.»

 

در حال حاضر در حدود 7 میلیون واحد مسکونی در جامعه نیاز داریم که با توجه به افزایش حدود 900 هزار متقاضی سالانه جدید ناشی از ازدواج جوانان در سال پیش‌بینی می‌شود نیاز به مسکن برای خانواده‌های تازه تشکیل شده باز هم افزایش یابد و کشور با چالش کمبود مسکن مواجه باشد در کشور ما سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوارهای شهری بخش عمده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد به نحوی که در برخی از خانوار‌ها به بیش از 70 درصد می‌رسد. این بدان معناست که بخش اعظم درآمد خانواده‌ها به خرید مسکن یا اجاره مسکن تعلق می‌گیرد در حالی که در کشورهای موفق به حل معضل مسکن این مقدار به کمتر از 15 درصد می‌رسدبه دلیل مشکلات اشتغال و پایین بودن درآمد جوانان برای تامین هزینه مسکن مناسب متوسط سن ازدواج جوانان افزایش یافته است

با ذکر این مقدمات به موضوع زمین درشهر عسلویه می پردازیم

 

 

جهان شهر عسلویه شهری محصور است که از یک طرف به دریا ازطرف دیگر به فرودگاه قدیم وتاسیسات پالایشگاهی پارس جنوبی وازسمت دیگر به شهرنخل تقی متصل گردیده و مخازن وخط لوله های انتقال گاز ترش درسمت دیگری چهار دیواری این شهر را تشکیل می دهند که این شهر رامنحصر به فرد متمایز ساخته است.

 

 

رشد بالای جمعیت و مهاجرت نیاز به توسعه و ساخت مسکن را از اولویت ها و نیازهای اساسی این شهر قرار داده و به خصوص خانواده را نسبت به تهیه سرپناه مناسب مضطرب و نگران ساخته است.

 

یکی از پیش زمینه های تامین مسکن وجود زمین است وامروز مهمترین مشکل در تامین مسکن درشهر فلرها نبود زمین است اگر کسی سرمایه لازم برای ساخت مسکن هم دراختیار داشته باشد با توجه به ویژگی های اختصاصی شهرعسلویه که از چهارسو محاصره شده است زمینی برای ساخت یافت نمی شود.

 

درسالهای اخیر همین مشکل نبود زمین باعث گردیده بلندمرتبه سازی و برج سازی آسمانی شدن در این شهر رونق بگیرد که بافرهنگ مردمی که تا یک دهه پیش ویلاها وحیاط های بزرگ و باغ گونه روستایی دراختیار داشتند هیچ سنخیتی ندارد ومشکلاتی را برای آنان به وجود آورده است.

 

 

معمولا مردم برای رفاه و بهرمندی از خدمات بیشتر از روستاها به شهر مهاجرت می کنند اما عسلویه جمع استثناها و موارد خاص است درکنار ارمغان های شیرین صنعت نفت و گاز به شهر عسلویه پدیده جدیدی از مهاجرت مردم به روستاها درحال شکل گیری است مردمی که رویای شهرزیبا و پررونق درکنار بزرگترین مخزن گازی جهان به خود وعده می دادند امروز به دلیل گرانی و نبود زمین و مسکن باید از سرزمین مادری وشهر آرزوها به روستاها مهاجرت کنند.

 

 

کاش متولیان امر با درک حساسیت موضوع برای رفع این دغدغه مردم و به خصوص کمک به ازدواج جوانان تدبیری بیندیشند و برای رفع این مشکل راه حلی بیابند ساخت شهرک های جدید خارج از محدوده بسته شهر عسلویه یا انتقال کامل شهرهای عسلویه ونخل تقی به محل دیگری که پیش از این مدنظر مدیران صنعت نفت بوده می تواند گره این مشکل را بگشاید.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی