امروز

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۶:۵۰ بعد از ظهر

سایز متن   /

 

به گزارش جلالات نيوز به نقل از آینه جم »؛ در همین حال مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از تشکیل هفت پرونده حقوقی در دادگستری بوشهر علیه صنایع عسلویه خبر داده است.

 

 

 

فرهاد قلی‌نژاد گفت: عمده صنایع در استان بوشهر در منطقه عسلویه و کنگان است و در آنجا دو نوع صنعت به غیر از صنایع جانبی مستقر شده‌اند. در منطقه عسلویه نیز پتروشیمی‌ها و همچنین پالایشگاه‌های گازی در منطقه ویژه پارس جنوبی و تعداد زیادی واحد پتروشیمی از گذشته در این منطقه مستقر شده‌اند. متأسفانه استقرار صنایع در گذشته به دلیل مسائل ملی‌ای که مطرح بوده، بدون ملاحظات زیست‌محیطی صورت گرفته است.

 

 

 

وی تصریح کرد: عدم رعایت ملاحظات زیستی باعث شده بسیاری از این واحدها که در گذشته در اینجا بودند، مجهز به دستگاه‌های مورد نیاز برای کاهش آلایندگی نباشند. همچنین از سوی دیگر تمرکز بالای صنایع در این مناطق کیفیت هوای عسلویه را تغییر داده است.

 

 

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه در عسلویه در همه روزهای سال آلودگی وجود دارد، اما خیلی شدید نیست، گفت: در روزهایی از سال به دلایل مختلفی، از جمله خارج‌شدن تجهیزات کنترلی از مدار یا خاموش‌شدن تصفیه‌خانه فاضلاب یا بدسوزی فلرینگ وضعیت هوای عسلویه بحرانی می‌شود. مهم‌ترین آلودگی در عسلویه آلودگی هواست و بیشتر نارضایتی مردم نیز به دلیل آلودگی هوا در این منطقه است و این آلودگی هوا ناشی از سوختن گازهای سولفور در منطقه است که بوی زننده‌‌ای نیز ایجاد کرده.

 

 

 

وی درباره بهبود وضعیت آلودگی هوا گفت: سازمان محیط‌زیست از وزارت نفت درخواست کرده تا برای دادن مجوز به واحدهایی که بدون مجوز در عسلویه مستقر شدند و به تبع آن اقدامات کنترلی را رعایت نکرده‌اند، مدت‌زمانی را مشخص کند تا این واحدها برای دریافت مجوز اقدام کنند. لازمه این مجوزها نیز این است که طرح مدیریت اثرات زیست‌محیطی را اجرا کنند. از آنجا که این واحدها در گذشته در عسلویه مستقر شده‌اند، باید طرح‌هایی مبنی‌بر کاهش میزان آلودگی در منطقه به سازمان محیط زیست ارائه دهند.

 

 

 

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه جلسات مربوط به این طرح در حدود یک ماه پیش برگزار شده است، تصریح کرد: راهکارهایی که در این طرح از سوی وزارت نفت ارائه شده، مورد تأیید ما نیست و یک‌سری راهکارهای اضافه برای این طرح داریم و قرار است راهکارهای سازمان محیط زیست به همراه آن اقدامات به تصویب برسد.

 

 

 

قلی‌نژاد با بیان اینکه اجرای طرح مدیریت اثرات زیست‌محیطی زمان‌بر است، تصریح کرد: یک‌سری اقدامات نیز در جهت کاهش آلودگی منطقه، صنایع پتروشیمی در این منطقه آغاز کرده‌ و مجهز به تصفیه‌خانه فاضلاب شده‌اند و فاضلاب همه پتروشیمی‌ها به پتروشیمی مبین وارد شده و پس از تصفیه به دریا راه پیدا می‌کنند. همه پتروشیمی‌ها موظف شدند تأسیسات پیش‌تصفیه را در صنایع خود احداث و بعد به پتروشیمی مرکزی ارسال کنند. همچنین درخصوص بهبود وضعیت هوا خروجی پتروشیمی‌ها تقریبا در وضعیت ایدئالی قرار دارد، اما باز هم ما صنایع را ملزم کردیم که پتروشیمی‌ها مجهز به سیستم پایش لحظه‌ای باشند تا بتوانیم در ساعتی از وضعیت خروجی آنها مطلع باشیم، درحال‌حاضر نیز تعدادی از پتروشیمی‌ها مجهز به سیستم آنلاین هستند.

 

 

 

وی ادامه داد: پتروشیمی‌ها و صنایع چنانچه خروجی بیش از حد مجاز داشته باشند طبق تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده برای این صنایع جرایم زیست‌محیطی در نظر گرفته می‌شود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی