امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۸:۰۷ بعد از ظهر

سایز متن   /

 

توسعه پایدار در گرو همکاری بین بخشی ادارات

 

 

✍🏻يادداشت یوسف صفری فعال رسانه‌ای و اجتماعی شهرستان عسلویه در روزنامه پيام عسلويه

 

 

در روزهای اخیر تخریب سازه (لوکیشن) فیلم محمد رسول الله (ص) در ساحل بنود شهرستان عسلویه خشم مردم منطقه و گردشگران را برانگیخت. اداره محیط زیست عسلویه در اقدامی غیر حرفه ای و به بهانه حفاظت از لاکپشت های پوز عقابی بعنوان گونه های در خطر انقراض اقدام به تخریب سازه ها نموده است. متعاقب این موضوع اداره محیط زیست عسلویه و اداره کل محیط زیست استان بوشهر بصورت جداگانه اما هماهنگ و با جزئیات مشترک با انتشار جوابیه سعی در توجیه این اقدام غیر حرفه ای داشتند. از نکات قابل تأمل در توجیه این اقدام، نا ایمن بودن سازه ها و عدم داشتن متولی ذکر شده است. محیط زیست در ساده ترین اقدام می توانست با استعلام از سازمان گردشگری و نهادهای ذی ربط در خصوص سازه و بنای موجود تعیین تکلیف و تصمیم بهتر و شایسته تری اتخاذ نماید و نه اینکه بصورت یکجانبه بدلیل قرار گرفتن در محدوده پارک ملی دریایی نایبند حق تخریب را برای خود محفوظ بداند. ناگفته نماند همکاری و هماهنگی بین بخشی ادارات حلقه ی مفقوده ای است که در نبود آن چنین اقداماتی رقم می خورد.

 

در حالی محیط زیست عسلویه اقدام به تخریب نموده است که پیش از این در اعلامیه ای ورود به ساحل بنود (اسفند ماه تا اواخر خرداد ماه بعنوان فصل تخم ریزی لاکپشت ها) را ممنوع اعلام کرده بود که با توجه به آن بسیاری از تورهای گردشگری مقصد خود را به مکان های دیگر تغییر داده اند. از طرفی جانمایی سازه ها بر روی صخره ها بگونه ای بوده که امکان حضور لاکپشت ها در آنجا غیر ممکن می باشد و در شرایط طبیعی و معمول تأثیری بر لاکپشت ها ندارد. اما در خصوص حضور گردشگران در این منطقه، به باور مردم محلی و بسیاری از گردشگران که پیش از این بنود را بعنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده اند، معتقدند تخریب سازه تأثیر چندانی برای ورود به این منطقه ندارد و نوع بافت سنگ ها و جاذبه ی طبیعی موجود دلیل انتخاب این منطقه برای تفریح و گردشگری می باشد. بنابراین از آنجاییکه بسیاری از مشکلات ریشه در فرهنگ استفاده دارد (گردشگری مسئولانه و پایدار مد نظر است) محیط زیست می توانست بجای تخریب سازه ها، با برگزاری کارگاه های آموزشی- توجیهی برای گردشگران گامی مهم در فرهنگ سازی و آگاهسازی گردشگران از اهمیت ساحل بنود بردارد.

 

 

 

محیط زیست می تواند برای مناطق حساس نظیر ساحل بنود با تدوین شیوه نامه، الزاماتی را تعیین کند و تورهای گردشگری را ملزم به رعایت آنها نماید و در صورتیکه ضوابط تعیین شده از جانب گردشگران رعایت نشود آنها را در لیست سیاه قرار داده و با اعلام به سازمان محیط زیست از ورود مجدد تورهای خاطی به مناطقی که نیاز به مجوز محیط زیست دارد جلوگیری بعمل آورد. و برای خروج از لیست سیاه نیز شرایط و ضوابط خاصی وضع نماید تا نسبت به جبران خسارت وارده و ترمیم طبیعت کمک نمایند.

 

 

امروزه علاقه مندان به صنعت گردشگری پس از طی دوره های مختلف و فراگیری آموزش های لازم، از طریق آزمون هماهنگ کشوری بعنوان راهنمای تور گزینش می شوند و بدین ترتیب با رعایت اصول محیط زیستی و احترام به آداب و رسوم و فرهنگ مناطق مختلف در حال حرکت بسوی گردشگری پایدار و مسئولانه می باشند. گردشگران بسیاری را دیده ام و می شناسم که از یک شخص محیط زیستی بهتر عمل می کنند و در برابر طبیعت مسئولانه رفتار می کنند

 

 

 

کوتاه سخن؛ با تدبیر و مدیریت صحیح هم می توان لاکپشت ها را حفظ کرد هم به توسعه گردشگری مسئولانه و پایدار کمک کرد./پیام عسلویه

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی