- پایگاه خبری جلالات نیوز - http://jalalatnews.ir -

نقدی بر نتایج کنکور در عسلویه: آش همان آش است؛ آشپزها فقط تغییر قیافه می دهند

سایت خبری جلالات نیوز

نویسنده :یوسف صفری

نتایج اولیه آزمون سراسری کنکور سال ۹۸ در حالی اعلام شد که دانش آموزان عسلویه یکی از بدترین نتایج سال های اخیر را کسب کرده اند. متأثر از چنین نتایجی آموزش و پرورش عسلویه در میان شهرستان های ده گانه استان بوشهر همچنان در رده آخر قرار دارد و تغییرات مدیریتی در این اداره مهم و حیاتی نتوانسته تغییری در جایگاه عسلویه ایجاد کند!  به قول معروف؛ آش همان آش است آشپزها فقط تغییر قیافه می دهند.

بدون شک شکل گیری چنین وضعیتی علل مختلفی دارد. اما آنچه در این بین قابل تأمل است، سکوت متولیان امر و عدم آسیب شناسی و چاره اندیشی برای حل این معضل است! امری که باعث شد به سراغ برخی از معلمان و صاحب نظران حوزه آموزش و پرورش برویم و نظرات آنها را جویا شویم. آنها سه رکن اصلی و مهم در موفقیت دانش آموز را؛ مدرسه، خانواده و خود دانش آموز عنوان می کنند.

یکی از دبیران دروس تخصصی مدارس متوسطه عسلویه می گوید؛ هر سه رکن؛ مدرسه، خانواده و دانش آموز به نسبت مختلف در شکل گیری این وضعیت مقصر هستند. او می گوید؛ زمانیکه از تعداد ۱۷ دانش آموز یک کلاس درسی فقط ۴ دانش آموز نمره مستمر بالاتر از ۱۰ می گیرند(درس تخصصی)، نتیجه ای غیر از آنچه در کنکور امسال شاهد بودیم متصور نیست. این دبیر می گوید؛ دانش آموزان رغبت و انگیزه ای برای درس خواندن ندارند و همزمان خانواده ها نیز حساسیت و توجهی به تحصیل فرزندان خود ندارند. او اعتقاد دارد موفقیت دانش آموزان در یادگیری به علاقه مندی آنها بستگی دارد.

معلم دیگری از عدم مسئولیت پذیری برخی معلمان انتقاد می کند و می گوید غیبت، تأخیر در ورود به کلاس و تعجیل در خروج بصورت مستقیم و غیر مستقیم بر دانش آموز تأثیر منفی می گذارد و حتی در برخی موارد بجای انگیزه دادن به دانش آموز مطالبی عنوان می شود که اندک رغبت موجود برای تحصیل نیز از بین می رود.

از دیگر علل مطرح شده در تکرار نتایج ضعیف کنکور؛ فقدان عنصر برنامه ریزی و عدم تدوین برنامه مشخص با چشم انداز بلند مدت جهت آمادگی و مهیا کردن دانش آموز برای ورود به رقابت کنکور می باشد. فقدان برنامه های کوتاه و بلند مدت یکی از مهم ترین چالش های پیش روی آموزش و پرورش عسلویه است چرا که موفقیت های علمی نیازمند ایجاد بستر مناسب است و مسیر موفقیت با برنامه ریزی و از طریق رقابت های علمی می گذرد. بدلیل نبود این بستر دانش آموزانی که پتانسیل رتبه آوری دارند از مسیر اصلی خود فاصله می گیرند و اسیر آفت هایی می شوند که منجر به عدم حصول نتیجه لازم در کنکور می شود.

عدم ثبات و ماندگاری نیروی انسانی یکی دیگر از علل موثر در تکرار نتایج ضعیف کنکور به شمار می رود. آموزش و پرورش عسلویه هر ساله آمار قابل توجهی معلمین ورودی و خروجی (درخواست انتقالی) دارد و این جابجایی گسترده نیروی انسانی به شدت کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار می دهد و به تبع آن تأثیر مستقیم در نتایج کنکور دارد.

خلاء دیگری که نبود آن به شدت احساس می شود، نبود مدارس نمونه در سطح شهرستان است. با یک جستجوی ساده متوجه می شویم هر ساله بخش قابل توجهی از پذیرفته شدگان کنکور، دانش آموزان مدارس نمونه و تیزهوشان هستند. بنابراین تأسیس و راه اندازی مدارس نمونه در شهرستان ضرورتی اجتناب ناپذیر برای دست یابی به نتایج مطلوب می باشد که می بایست در دستور کار متولیان امر قرار بگیرد.

علاوه بر آنچه گفته شد، چند سالی است با همکاری سازمان منطقه ویژه انرژی اقتصادی پارس و مناطق نفت خیز جنوب کلاس هایی تحت عنوان طرح نخبه پروری با هدف تقویت بنیه علمی دانش آموزان برگزار و هزینه های قابل توجهی صرف آن می شود. اما با توجه به نتایج کنکور در عسلویه و عدم نتیجه ی گیری مطلوب، ایراداتی بر این طرح وارد است که می بایست در نحوه برگزاری این کلاس ها تجدید نظر شود. نخبه پروری بیش از آنکه به سرمایه گذاری مالی نیاز داشته باشد، به مدیریت اثر بخش و سیاست های مناسب نیاز دارد.

در حالی که در نظام تعلیم و تربیت همواره بر اقدامات پایه ای تأکید می شود، اما در طرح نخبه پروری فعلی صرفاً سال آخر تحصیلی (پایه ی دوازدهم) مورد توجه است. در واقع طرح فعلی نخبه پروری؛ مانند درس خواندن شب قبل از امتحان می ماند. در چنین شرایطی دانش آموز شاید گاه از عهده امتحان برآید، حتی شاید نمره خوبی بگیرد، اما اگر به طور منظم و پیوسته نباشد، هیچ گاه بر آن موضوع یا آن درس تسلط نخواهد یافت و ذهنی تعلیم یافته را نیز به دست نخواهد آورد و در ادامه مسیر با چالش جدی مواجه خواهد شد. بنابراین برای رسیدن به یک نتیجه ی مطلوب باید افراد مستعد شناسایی و از سطوح پایین تری کار را شروع کرد تا به معنای واقعی پرورش نخبگان محقق شود بنابراین راه میان بری وجود ندارد. به عبارتی نخبه پروری باید دارای یک پروسه و فرآیندی مستمر باشد و یادگیری مستمر به عنوان بخشی از فرآیند آموزشی باشد.

برای گذر از این وضعیت بغرنج و تأسف بار، نیازمند یک برنامه ریزی اصولی و انجام کار مستمر و پایه ای است. فرماندار بعنوان رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان می بایست با برگزاری جلسه ی فوق العاده و تعیین ضرب العجل، از آموزش و پرورش بخواهد برنامه های مداخله ای کوتاه مدت و بلند خود را برای بهبود وضعیت ارائه نمایند. و در سطوح مختلف پایش و ارزشیابی برنامه ها در دستور کار قرار گیرد.

🔆 منبع : روزنامه پیام عسلویه . چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸