امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۶:۵۹ بعد از ظهر

سایز متن   /

جلالات نیوز؛ بنیان نخستین آموزش های یاد دهی و یادگیری در کانون خانواده پایه ریزی می شود ، شناخت خود و شناخت محیط دراجتماع کوچک خانواده آغاز و با ورود به مدرسه آموزش های رسمی کلاسیک بر اساس اصول و آرمان های جامعه در کلاس های درسی دوران تحصیل دبیرستان و دانشگاه برای بسیاری افراد ادامه می یابد یا در نیمه راه بنا به دلایل و شرایط ، خصوص در کشورهای توسعه نیافته ، منقطع و فاصله گیری از تحصیلات در روند جامعه پذیری اتفاق افتد.منظور از تحصیلات آموزش هایی است که منجر به مطلوبیت زندگی برای شهروند شدن هست .بسیاری از مردم در اجتماعات کوچک و بزرگ زندگی می کنند اما در حقیقت شهروند محسوب نمی شوند. زیرا آنچه آموزش داده می شود در پایان سال های آموزش به فراموشی سپرده می شوند در حقیقت معلومات مرده ای هستند که دانش شهروندی به حساب نمی آید . آموزشی مد نظر هست که منجر به تغییر در رفتار و منش انسان شود و بتواند نقشی در تکامل اجتماعی و دریافت عنوان شهروند مطلوب را داشته باشد .


در برابر آموزش سوال های متنوعی مطرح می شود . آماده ساختن افراد برای مشارکت اجتماعی – سیاسی چگونه حاصل می شود ؟ شهروند مطلوب کیست ؟ تربیت شهروندی چگونه میسر می شود ؟ طلوع و غروب روند جامعه پذیری چه زمانیست ؟ زمینه ساز کسب دانش مدنی چیست ؟ و از این قبیل سوالات کیفی …
آنچه سرلوحه آموزش های بشری تا کنون بوده است ، تربیت شهروندی است که بر اساس اصول اعتقادی و عقلانی رفتار نماید .آمال جوامع امروز بشری تربیت شهروند مطلوب است ، شهروند کسی است که دانش ها ، مهارت ها و نگرش هایی را که پایبندی به آن ها برای عموم شهروندان یک کشور لازم تشخیص داده شده کسب کرده باشد . شهروند مطلوب باید اطلاعات و آگاهی های دانش مدنی را دارا باشد البته کسب توانایی های مدنی از مهارت های ضروری زندگی افراد یک جامعه است .آموزش باید به تقویت و درونی سازی ارزش های اخلاقی کمک کند و موجبات گسترش سلامت روانی و جلوگیری از آسیب ها و کج روی های اجتماعی را فراهم آورد . محیط واقعی به دلیل عینی بودن، قابل حس و لمس بودن از بهترین فضا های آموزشی بدین منظورهست .
بشرهمواره در تمام دوره ها و لحظات زندگی برای شکوفایی استعداد های درونی به آموزش نیاز دارد، آموزش شهروندی ، آموزش جامعه پذیری و کسب سواد اجتماعی ، اموزش های عمومی و تخصصی و… سیر تکوینی زندگی انسان امری نسبی است نه مطلق ، تا اینکه هر شخصی مسیری از تکامل را بر اساس آموزه ها وتوانایی ادراکی بپیماید و به تعهد ومسئولیت خویش در امور محوله سلسله مراتب زندگی فردی ومدیریتی در نظام اجتماعی موثر و مفید واقع شود .
ملزم شدن به نگارش این مطلب خاص بدین منظور صورت گرفت . همان احساس نیازبه آموزش بود که در مدیران سازمان ها و موسسات مختلف خصوصی و دولتی این خلا وجود دارد . برای ما همواره جا افتاده که آموزش همیشه از بالا به پایین صورت می گیرد . با مراجعه به عنوان ارباب رجوع و به زبان مراجعه کنندگان از یک سو و از سوی دیگر عدم موفقیت و عدم تعهد مدیران در انجام و اجرای مسئولیت ، چنانکه به شکلی کاملا محسوس در تمام سازمان ها شاهد هستیم وجود نقصان در آموزش اجتماعی ،شهروندی و شغلی است و راه درمان و کاهش این نقصان آموزش سطح به سطح و هم تراز یا پایین به بالا یا همان کلاس معکوس است.
آموزش فرایندی است که می تواند بشر را از دنیای بالقوه درون متحول ساخته و به سوی عالی ترین کمالات انسانی به فعلیت برساند ، این آموزش می تواند به صورت خود آموزی انجام پذیرد ویا توسط افرادی آگاه و خردمند یا به شکل گروهی خمیر مایه وجودی بشر را شکل دهد. اموزش تجربه ای مبتنی بر یادگیری معلوماتی است که منجربه تغییر رفتارشود.
شاید امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به تغییر درعناوین و سرفصل های آموزش ، انگیزش دانش افزایی ، هم افزایی،آگاهی بخشی و تغییر درنگرش میان سطوح و لایه های جامعه در سلسله مراتب مدیریتی سازمان ها ، قشر ها و گروه های مختلف مردم بر اساس اصول شایستگی جهت تسریع در روند شایسته سالاری ودر راستای پایداری توسعه ،احساس می شود .
برای گریز از این روند آموزشی گذشته، برگزاری کلاس معکوس رویکردی است که آموزشی از پایین به بالاست. از آنجایی که ارزشمندترین دارایی یک جامعه مردم هستند . برگزاری کلاس معکوس فضایی برای تعامل بیشتر مردم و مدیران و مدیران با مجموعه سازمانی است . شاید آموزش به شیوه کلاس معکوس نامی نا آشنا باشد چرا که کلاس آموزشی و تغییر نگاه برای درک بهتر همیشه از بالا به پایین بوده در فضای بسته با ابزار محدود آموزش ، کلاس معکوس بهترین شرایط آموزشی است که در فضا و محیط واقعی صورت می گیرد نه دریک مجموعه سازمانی تئوری و مدیر برای کارکنان ، بلکه باید کارکنان و کارشناسان برای مدیران مجموعه خود یا مجموعه های دیگر.
حضورمدیران در شرایط و محیط فیزکی جهت لمس واقعیت ها ، درک محدودیت و قابلیت ها و طی مسافت های کوتاه و طولانی درآموزش مدیریت بومی الزامی است .تا شناخت محیطی حاصل نشود تصمیات ناعاقلانه و غیر قابل جبران زیادی گرفته می شود که سبب هدر رفت سرمایه ، انرژی و وقت را به دنبال دارد و از این گونه برنامه ریزی های بدون شناخت محیطی کم نیستند. تنوع کارگاه آموزشی ، اجتماعی ، محیط زیستی ، طبیعی و اقتصادی به روش معکوس بر حسب نیاز مدیران می توانند مشکلات این حوزه ها را مرتفع سازند . مدرس این دوره ها می توانند فعالان تشکل های مردم نهاد ، اساتید دانشگاه ، دانشجویان و… برای مدیران باشند.
به عنوان مثال ، برگزاری کلاس معکوس در ارتباط با حوزه های متنوع و مختلف محیط زیست از اصول زیر بنایی و توجه و تاکید بر ملاحظات زیست محیطی در صدر برنامه های مدیران از جنبه های مختلف مدیریتی است ،هر مدیر علاوه بر دانش تخصصی به مهارت شغلی نیاز هست، مدیر بومی نیاز هست برای حفظ تعامل حوزه مدیریتی و جوامع بومی شناخت کامل جهت پیشبرد اهداف خود داشته باشد .
کلاس معکوس با آموزش و مهارت ارتباطی مدیران و بومی کردن شایستگی ها راهی به سوی آینده است .بهره گیری از زمان و فضای خارج از سازمان برای گفت وگو و در میان گذاشتن یافته ها برای کسب شایستگی و عملکرد اثر بخش است . مدیران شایسته همواره نقش مهم و حیاتی در سازمان ها ایفا می‌کنند. اثر مدیران برجسته در کسب درآمد، سود و موفقیت سازمانی،امروزه بخوبی در بسیاری از سازمان های موفق بارز و آشکار است. از سوی دیگر پاسخ سریع به تهدیدها و فرصتهای عصر حاضر ، پس سرمایه گذاری در امر آموزش و توسعه مدیران امری حیاتی است.

ناصر بوهندی
۷/۱۱/۹۸

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی