امروز

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۶:۰۶ قبل از ظهر

سایز متن   /

به گزارش جلالات نیوز

اوایل اسفند ماه سال پیش بود که شیوع ویروس کرونا مدارس را مانند بسیاری از جاهای دیگر به تعطیلی کشاند. تصمیمی که در راستای حفظ سلامت دانش آموزان و فرهنگیان اتخاذ شد و به نظر می رسید تصمیم منطقی و قابل دفاعی است. با طولانی شدن تعطیلات تنها راه ادامه آموزش استفاده از ظرفیت شبکه های مجازی بود. معلمان سراسر کشور به صورت خودجوش و به سلیقه خود تدریس را در یکی از شبکه های مجازی شروع کردند که مورد استقبال دانش آموزان نیز قرار گرفت.
بعد از تعطیلات نوروز، آموزش و پرورش از شبکه دانش آموزی اختصاصی خود به نام شاد رونمایی کرد و از معلمان خواست که تدریس خود را از این شبکه پی بگیرند. از همان ابتدا مشخص بود این پلت فرم که به صورت شتابزده طراحی و راه اندازی شده، زیرساخت های فنی آن ضعف های زیادی دارد و ظرفیت پوشش خیل عظیم دانش آموزان و معلمان را دارا نیست. بنابراین چندان مورد استقبال قرار نگرفت.
با شروع سال تحصیلی جدید و با ادامه وضعیت کرونایی و تعطیلی اکثر مدارس کشور، وزارت آموزش و پرورش با تبلیغات زیاد از نسخه جدید این اپلیکیشن رونمایی کرد و معلمان و دانش آموزان را ملزم به نصب این برنامه نمود. از طرف دیگر، استفاده از سایر پیام رسان ها در امر آموزش را ممنوع اعلام و خاطیان را تهدید به برخورد قانونی کرد. وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام کرد تاکنون ۱۲ میلیون دانش آموز در این اپلیکیشن عضو شده اند.
اما با وجود اضافه شدن برخی قابلیت ها به این برنامه مانند امکان پخش زنده یک طرفه و بارگذاری محتوای درسی، معلمان و دانش آموزان همچنان از ضغف های فنی این اپلیکیشن گله مند هستند. این موضوع دغدغه خانواده ها برای دسترسی به آموزش مجازی صحیح را نیز دوچندان کرده است. مهمترین ضعف اپلیکیشن شاد به اذعان بسیاری از معلمان و دانش آموزان کند بودن آن بویژه در ساعت های پرترافیک است که عملا جریان آموزش مجازی را با مشکل مواجه می کند. ارسال فایل های تدریس ویدیویی و حتی گاها ارسال و دریافت پیام های نوشتاری دچار اختلال می گردد و در برخی مواقع آن‌قدر طولانی می‌شود که صبر معلم و دانش آموز را سرریز می‌کند.
یکی از قابلیت های خوبی که به این برنامه افزوده شده است امکان تدریس و برقراری ارتباط به صورت زنده است. اما معلمان می گویند در حین ارتباط زنده مدام صدا و تصویر قطع می شود و فقط کسانی که به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند می توانند از این قابلیت بهره ببرند. یکی دیگر از ایرادات کار با این نرم افزار نداشتن نسخه آی او اس (ios) است. این نرم افزار فقط روی گوشی های تلفن با سیستم اندروید کار می کند و کسانی که تلفن همراه سری های آیفون دارند عملا نمی توانند از آن استفاده کنند. البته نسخه تحت وب شاد طراحی شده اما بسیاری از قابلیت ها در آن فعال نیست. همین امر بسیاری را از دسترسی به آموزش مجازی محروم می کند که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
با فرصت تعطیلی چند ماهه مدارس انتظار می رفت مسئولان آموزش و پرورش با تقویت زیرساختهای فنی و طراحی داخلی این نرم افزار، کارکرد آن را برای همگان جذاب و دلچسب می کرد، امری که به نظر محقق نشده است. از طرفی محدود کردن معلمان به استفاده از این نرم افزار در امر آموزش، علاوه بر بستن راه خلاقیت در آن ها، محدودیت دسترسی دانش آموزان به آموزش مجازی بویژه در مناطق محروم را بیشتر می کند. بنابراین انتظار می رود مسئولان آموزش و پرورش هر چه سریعتر نسبت به رفع نواقص این شبکه اقدام کنند تا عده بیشتری از آموزش و تحصیل باز نمانند.

یوسف مظفری

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی