امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۳:۲۴ بعد از ظهر

سایز متن   /

یوسف مظفرى فعال اجتماعى شهرستان عسلویه؛
شوراها، به منزله پارلمان‌های محلی با توجه به وظایف مهم خود یعنی توسعه و عمران شهر و روستا، عملکرد آنها برای مردم بسیار ملموس و تاثیرگذار است و طبق اصل یکصدم قانون اساسی جمهوری اسلامی با پیشبرد برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی و آموزشی می‌توانند در اداره کشور نقش داشته باشند. انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان عسلویه با همه شور و هیجان و بحث و جدل های خود به پایان رسید و نام منتخبان مردم از صندوق های رای بیرون کشیده شد. فارغ از نام و نشان برگزیدگان، انتظارات و خواسته های فراوانی از دوره‌های گذشته بر دوش آنان سنگینی خواهد کرد که جز با تدبیر و درایت، اتحاد و همدلی و همراهی با مردم رفع آنها میسر نخواهد بود.
در وهله اول شوراهای منتخب باید با ایجاد جو روانی آرام و پرهیز از هرگونه تشنج و رجزخوانی، فضای مکدر و پر تنش ایجاد شده را به آرامش و طمانینه تبدیل کنند تا ضمن جلوگیری از تفرقه و اختلاف و افزایش اعتماد بین مردم، خود را مهیای کار و تلاش جهت آبادانی روستا و شهر خود کنند.
بر اساس قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور مصوب ۱۳۷۵/۰۳/۱ انتخاب دهیار و شهردار بر عهده شورای اسلامی است. انتخاب دهیار و شهرداری که آگاه به قوانین، با تجربه، کاردان، مردم‌دار و با تقوا باشد، علاوه بر راهگشا بودن در تمام امورات روزمره شهر و روستا، باعث توسعه و ارتقاء مدیریت و برنامه ریزی شهری می گردد و جلب مشارکت شهروندان را در پی خواهد داشت؛ لذا در انتخاب دهیار و شهردار ضمن توجه به خصایل ذکر شده، مشورت و نظرخواهی از نخبگان و بزرگان باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.
یکی از وظایف مهم مدیریت شهری و روستایی توجه به فرهنگ بومی جامعه و سعی در تقویت و گسترش آن است. انتظار شهروندان از این مدیریت فقط توجه به وضعیت عمرانی و رسیدگی به کوچه و خیابان نیست بلکه ساماندهی امور اجتماعی، فرهنگی و آموزشی را نیز می طلبد. لزوم توجه و کمک به مدارس، برگزاری کلاس های آموزشی، علمی و فرهنگی توجه به تربیت نخبگان، به کارگیری معماری بومی و سنتی در ساخت و سازها، مشارکت جوانان و توانمندسازی بانوان از اهم مسائل فرهنگی و اجتماعی است که باید مد نظر خود قرار دهند.
بیکاری نیروهای بومی و آلایندگی، دو معضل اساسی که در سالیان اخیر بحران هایی را در منطقه ایجاد کرده، نیازمند اتحاد شوراهای منطقه و مطالبه و پیگیری سرسختانه آن از مقامات بالادستی است. چندی پیش طرح جامع رفع آلودگی های محیط زیست پارس جنوبی که در آن اقدامات کاهش و رفع تدریجی آلودگی بینی شده به تصویب هیئت دولت رسید اما گویا اراده چندانی برای اجرای آن وجود ندارد. پیگیری و اصرار بر اجرای این طرح در همراهی با دیگر مسئولان محلی می تواند نقطه عطفی در رفع آلودگی های بسیار مضر شرکت های مستقر در پارس جنوبی عسلویه باشد.  در زمینه اشتغال نیز عملی کردن مصوبه سال ۸۴ هیئت دولت که بر اساس آن شرکتها ملزمند ۵۰ درصد نیروهای خود را از بومی‌ها جذب کنند، می تواند راهگشای رفع این دغدغه مردم منطقه عسلویه باشد که این امر نیز نیاز به پیگیری و اصرار فراوان بر حسن اجرای مصوبه از سوی منتخبان مردم در شوراهای اسلامی دارد.
تعامل با شرکت‌های نفت و گاز مستقر در منطقه اخذ امتیازات اقتصادی و عمرانی از آنها در راستای مسئولیت اجتماعی‌شان و در عین حال ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌شان نیز از دیگر مسئولیت‌های شوراهای اسلامی شهر و روستا است که در دوره‌های قبل چندان توفیقی در آنها حاصل نگردیده است.

امید است با اتحاد و همدلی، همت و تلاش فراوان، استفاده از خرد جمعی، پیگیری و اصرار جدی بر این مشکلات فائق آمد و  مطالبات و خواسته ها را جامه عمل پوشاند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی