امروز

دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۲:۱۲ قبل از ظهر

سایز متن   /

یادداشت عباس صادقی امیری   از جوانان روستای
عسکری شهرستان عسلویه در سایت خبری جلالات نیوز

امروزه یکی از بزرگترین دغدغه های فکری بشر آلودگیهای محیط زیست می باشد و از جمله مهمترین این آلودگی ها، آلاینده های نفتی می باشند که نمونه بارز آن بحران آلودگی نفتی روستاها و مناطق اطراف پالایشگاهها و مراکز پتروشیمی است. به دلیل وجود تاسیسات پالایشی و پتروشیمی، مخازن متعدد نگهداری نفت خام، فرآوردههای نفتی و پتروشیمی، خطوط لوله و نیروگاه در منطقه عسلویه و احتمال نشت مواد آلاینده از مخازن و لوله ها به محیط زیست و از جمله آبهای زیرزمینی در این قطب صنعتی وجود دارد

با احداث این پالایشگاه و بررسی اثرات صنعت بر مناطق روستایی دو ویژگی عمده دارند: الف) کمی ­گرا هستند. ب) بیشتر اثرات اقتصادی (اشتغال و درآمد) را سنجیده ­اند. با روش کیفی، اثرات و پیامد­های صنعت بزرگ پالایشگاه گاز را بر مناطق روستایی هم در بعد اقتصادی و هم در سایر ابعاد (اجتماعی و زیست محیطی) از منظر خود روستاییان دنبال کرده ­­است. با توجه به یافته ­ها توسعۀ صنعتی و پیشرفت­های تکنولوژی ناشی از راه ­ا ندازی پالایشگاه در قلب روستای عسکری از توابع شهرستان عسلویه، پیامدهای متناقضی به دنبال خواهد داشت. از طرفی، با ایجاد اشتغال و درآمدهای پایدار و امکانات زیربنایی فرصت­ها و ظرفیت­های زیادی برای روستاییان فراهم­ و از طرف دیگر، تبعات اجتماعی و زیست محیطی فراوانی ایجاد خواهد کرد که منجر به بروز آسیب­های اجتماعی مختلفی خواهد شد.

راه ­اندازی پالایشگاه در اطراف دهستان اخند و در قلب زمینهای کشاورزی روستای عسکری ، راهبرد مؤثری برای توسعۀ اقتصادی منطقه خواهد بود. این صنعت زمینۀ مناسبی را برای ایجاد اشتغال مستقیم در مرحلۀ اول تأسیس پالایشگاه و ایجاد اشتغال غیر مستقیم در مراحل بعدی و همچنین افزایش درآمد فراهم کرده است. علاوه بر این، صنعتی سازی منطقه و وجود پالایشگاه در مجاورت روستا مهاجرت­های روستایی به شهر را نه تنها کنترل که این فرایند را معکوس خواهد کرد، اما زمانی­که اثرات و پیامدهای اجتماعی و زیست محیطی مورد کنکاش قرار می­گیرد، آسیب­های اجتماعی و تخریب­های محیطی مشاهده می ­شود که به حال خود رها خواهند شد و هیچ تدبیری برای کاستن از اثرات مخرب آن بر جامعۀ روستایی اندیشیده نخواهد شد .

هر چند روستاییان تا همین اواخر به دلیل اشتغال، داشتن منبع درآمد مطمئن و فراهم شدن امکانات زیر بنایی(جاده، گازکشی و…) نگرش مثبتی به پالایشگاه گاز داشتند، اما با بالا رفتن آسیب­های اجتماعی، مانند عدم امنیت جانی و مالی، گسترش روزافزون اعتیاد، بیمارهای تنفسی و ریوی، هوای ناپاک، آلودگی­های صوتی و مسائلی از این دست کم ­کم زمزمه­ های اعتراض آنها شنیده خواهد شد. متأسفانه دربارۀ کاهش آسیب­های اجتماعی و تخریب­های زیست محیطی از جانب مسئولین شرکت گاز و سایر مسئولین باید اندیشیده شود . این مسئولین در پاسخ به مسئله تخریب زیست محیطی از اقدامات عمرانی خود برای روستاییان سخن خواهند گفت و از پرداخت عوارض الایندگی و دیگر امکاناتی که در اختیار مردم روستا خواهند گذاشت سخن میگویند و خون مردم را با عوارض الایندگی معامله میکنند .

نتیجه اینکه، توسعۀ صنعتی و پیشرفت­های تکنولوژیکی منطقه پیامدهای متناقضی به دنبال داشته است. آنچه مسلم است مسئولین شرکت گاز و پالایشگاه و مسئولین شهرستان باید هر چه سریع­تر با کمک و مشارکت خودِ روستاییان و دخالت فعال آنها برای کاستن از آسیب­های اجتماعی و تخریب­های زیست محیطی وارد عمل شوند. روستاییان در این دهستان، ضرورت اقدامات و فعالیت­های اجتماعی و فرهنگی را بیش از هر زمان دیگری احساس می­کنند

روستای عسکری از توابع بخش مرکزی شهرستان عسلویه استان بوشهر واقع در جنوب ایران

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی