امروز

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۴:۳۸ بعد از ظهر

سایز متن   /

نگاهی به مشکلات آموزش و پرورش در عسلویه

جلالات نيوز

يوسف صفري : امروزه قرار گرفتن عسلویه در مجاورت صنایع عظیم گاز و پتروشیمی توجه ها را به خود معطوف کرده است و به عنوان منطقه ای که لقب پایتخت انرژی اقتصادی کشور را یدک می کشد، خود به خود باعث بالا رفتن انتظارات و تغییر نگرش مردم به مسائل مختلف شده است. تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند یکی از مسائلی است که مورد انتظار مردم و مسئولین محلی است. برای نیل به چنین هدفی بار سنگینی بر دوش اداره آموزش و پرورش قرار گرفته است.

آموزش و پروش با یک برنامه ریزی دقیق و مستمر نقش اساسی و بالقوه ای در تقویت بنیه علمی دانش آموزان برای موفقیت در کنکور و ورود به مراکز عالی دانشگاهی دارد. اما آنچه واضح و روشن است آموزش و پرورش به تنهایی قادر به دستیابی به هدف مورد نظر نیست و نیازمند همکاری و همراهی آحاد جامعه دارد. در ادامه مطلب ضمن پرداختن به وضعیت مدارس شهرستان عسلویه و برشمردن برخی مشکلات به ابعاد همکاری و اقدامات تأثیر گذار نهادهای مختلف برای تربیت نیروهای انسانی توانمند خواهیم پرداخت.

 

هر ساله با بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان در کلاس های درس پویایی و نشاط خاصی در جامعه ایجاد می شود. به گفته کارشناسان؛ روزهای آغازین مدرسه از جهات مختلف بویژه برای دانش آموزان ابتدایی دارای اهمیت است. اولین برخوردی که در روزهای آغازین با دانش آموز صورت می گیرد در شکل گیری شخصیت و انگیزه دانش آموز تأثیر گذار است. در واقع اولین برخورد حکم خشت اول را دارد (اشاره به: خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج) بنابراین یک شروع خوب می تواند متضمن یک پایان خوب باشد.

همچنانکه قبلاً گفته شد؛ مدرسه هرگز به تنهایی نمی تواند از عهده آموزش و پرورش دانش آموزان برآید و همه کمبودها را جبران نماید. لذا نمی توان از خانواده و واحدهای دیگر سلب مسئولیت کرد و بار سنگین تعلیم و تربیت را تنها بر دوش معلمان و اولیای مدرسه گذاشت. در واقع خانه و مدرسه مکمل یکدیگر هستند.

محیط آموزشی مناسب؛ به گفته کارشناسان وجود فضا و زمان مناسب و کافی اولین نیاز در یادگیری است. باید توجه داشته باشیم که عمران بشری و تربیت نیروی انسانی توانمند از طریق بالا بردن کیفیت آموزش به مراتب از عمران حجری و ساختمان سازی مهم تر است. اگر بخواهیم واقع بینانه به موضوع بنگریم، نوسازی و احداث مدارس جدید در عسلویه با مشارکت خیرین و پشتیبانی های صورت گرفته در سطح مطلوبی قرار دارد اما جانمایی نامناسب مدارس در برخی نقاط و تعدد آنها نه تنها کمکی به وضعیت آموزشی نمی کند بلکه باعث پایین آمدن کیفیت آموزش می گردد. پایین آمدن کیفیت آموزش تأثیر مستقیم در موفقیت دانش آموزان برای ورود به مراکز عالی به دنبال خواهد داشت. بنابراین برای رسیدن به اهداف مورد نظر و ایجاد فضای رقابتی، تجمیع مدارس زیر نرم و متمرکز سازی اقدامی است که ضروری به نظر می رسد و می بایست در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

نبود ثبات مدیریتی و عدم ماندگاری نیروی انسانی متخصص و با تجربه بدلیل جابجایی های (انتقالی) گسترده یکی دیگر از عوامل پایین آمدن کیفیت آموزش در عسلویه است. طبق اطلاعات و آمار بدست آمده شهرستان عسلویه بین شهرستان های استان بیشترین آمار درخواست انتقالی را دارد. معلمین غیر بومی پس از استخدام و اخذ سهمیه تمایل چندانی برای ماندن در عسلویه ندارند و پس از گذشت دو الی سه سال و کسب تجربه نسبی به زادگاهشان منتقل می شوند. این عدم ثبات و ماندگاری نیروی انسانی موجب پایین آمدن کیفیت آموزش شده است.

در تشریح این وضعیت شخص مطلع و صاحب نظری اینگونه بیان می کند؛ هرساله با افرادی مواجه هستیم که روز اول بجای تمرکز بر آموزش و برنامه ریزی برای سال تحصیلی پیش رو، اولین سوالی که قبل از گرفتن ابلاغ می کنند؛ اینکه چه وقت می توانند از اینجا (عسلویه) منتقل شوند؟! با افرادی مواجه هستیم که بدلیل مشکلات شخصی شان هر ساله مصرانه به دنبال گرفتن انتقالی هستند. با این وضعیت چگونه می توان انتظار بهبود کیفیت آموزشی را داشت؟ چنین مشکلی فرصت برنامه ریزی و سرمایه گذاری درست را از آموزش و پروش سلب می کند و موجب قطع مسیر زنجیر وار موفقیت می شود.

امید می رود با افتتاح معلم سراهای شهرهای عسلویه و نخل تقی از دغدغه مندی و مشکلات معلمان غیر بومی کاسته شود و معلمان با فراغ بال بیشتر در کلاس های درس حاضر شوند.

تغییر کاربری برخی مدارس با توجه به نیاز و مقتضیات منطقه بعضاً به خودی خود باعث ایجاد مشکل شده است. طبیعتاً این امر به منظور ساماندهی و بهینه سازی فضاهای آموزشی صورت می گیرد لذا لازم است متناسب با نوع کاربری، تغییراتی در فضاهای موجود ایجاد شود. به عنوان نمونه تغییر کاربری مدارس دبیرستان به هنرستان نیازمند توسعه و احداث کارگاه های آموزشی و تأمین تجهیزات مرتبط با رشته های دایر می باشد.

کمبود نیروی انسانی در برخی مقاطع و دروس تخصصی در آغاز سال تحصیلی معضل دیگری است که سنوات گذشته دامن گیر مدارس عسلویه بوده است. بالطبع تأخیر در تأمین نیروی انسانی در شروع سال تحصیلی منجر به تأخیر و عقب ماندن دانش آموز از برنامه زمانبندی می شود. برای جبران این عقب ماندگی به ناچار به تدریس شتابزده روی می آورند که در این صورت خروجی مطلوبی حاصل نمی شود.

امروزه عسلویه برای جبران عقب ماندگی نیازمند یک جهش است. برای تحقق این امر نیاز است آموزش و پروش با یک برنامه ریزی اصولی، برنامه های مداخله ای کوتاه مدت و بلند مدت ترسیم نماید. و با راه اندازی سیستم های گزارش دهی و گزارش گیری نسبت به ارزیابی برنامه ها اقدام نماید. بار دیگر یادآور می شود آموزش و پرورش به تنهایی قادر به تحقق اهداف نیست و برای نیل به اهداف مورد نظر نیازمند مشارکت آحاد جامعه بویژه خانواده، شوراهای اسلامی، شهرداری ها و دهیاری ها و حمایت رده بالادستی دارد.

رایزنی و استفاده از ظرفیت شرکت های گازی و پتروشیمی های مستقر در منطقه و تعیین آنها بعنوان “شرکت های معین” مدارس می تواند راهشگای بسیار مناسبی برای نیل به اهداف مورد نظر باشد./خليج فارس

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی