امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۲:۰۶ بعد از ظهر

سایز متن   /

يادداشت حسین لاری فعال رسانه اي ومديرسايت چريف در روزنامه پيام عسلويه:لزوم تسریع درجذب اعتبار وساخت راه آهن استان بوشهر

 

به گزارش جلالات نيوز

 

در23 مهرماه 1306 اولین کلنگ ساختمان سراسری درتهران محل فعلی ایستگاه تهران برزمین زده شد و از همان وقت رسما ساختمان راه آهن از سه نقطه جنوب – مرکز – شمال آغاز گردید و برای اینکه این امر خطیر باسرمایه داخلی و بدون استمداد از بیگانگان انجام یابد و از طرفی تحمل هزینه آن برای ملت ایران طاقت فرسا نباشد، قبل از شروع بساختمان راه آهن بنابفرمان دولت وقت قانون انحصار قند و شکر و چای را وضع و درنهم خرداد 1304 بتصویب مجلس شورای ملی رسانید.

 

به موجب این قانون مقرر گردید ازهرسه کیلوقند وشکر دوریال و ازهرسه کیلوچای شش ریال مالیات اخذ و درآمد حاصله ازآن صرف هزینه ساختمان راه آهن سراسری گردد. راه آهن سراسری در27 مرداد ماه 1317 بپایان رسیده و دوخط شمال و جنوب درایستگاه سمیه به یکدیگر متصل و درروز سوم شهریورماه 1317 این خط با تشریفات خاصی رسما افتتاح و بهره برداری آن شروع شد.

 

خطوط راه آهن های دیگری از جمله خط مشهد گرمسارو خط تهران تبریز و خط قم یزد نیز تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شدند

پس از انقلاب اسلامی نیز توسعه حمل ونقل ریلی مورد توجه متولیان امر قرار گرفت که از مهمترین خطوط احداثی می توان به خط بافق بندرعباس’ خط دامغان شاهرود خط مشهد – سرخس، دو خطه تهران – مشهد،خط بم – کرمان خط شیراز- اصفهان ودهها خط کوچک دیگر نام برد.

 

این مقدمه و بیان تاریخچه راه آهن کشور از آن جهت گفتیم که بدانیم ساخت راه آهن در استان بوشهر با آن همه موقعیت مهم استراتژیکی بندری تجاری صنعتی و به عنوان یکی ازکریدورهای مهم بین المللی دهها سال مغفول مانده و مورد بی مهری قرار گرفته است.

 

در آخرین روزهای سال 96 بود که قرارداد ساخت راه آهن شیراز -بوشهر با یک شرکت چینی با وزیر راه وشهرسازی و با حضور استانداران فارس و بوشهر به ارزش 700 میلیون دلار امضاء شد.

 

این مسیر در 2 قطعه 250 و 200 کیلومتری اجرا می‌شود.
طرح راه آهن بوشهر – شیراز- عسلویه در دولت نهم مصوب شد و در سال 1385 عملیات اجرایی 2 قطعه آن در استان بوشهر آغاز شد اما پس از مدتی به دلیل نبود اعتبار متوقف شد.

 

از مجموع 18 قطعه راه آهن شیراز -بوشهر- عسلویه تاکنون چهار قطعه اجرایی شده که بطور متوسط پیشرفت فیزیکی آنها 50 درصد است.
طول این طرح 630 کیلومتر است که 300 کیلومتر آن در محدوده استان فارس و مابقی در محدوده استان بوشهر واقع شده است.

 

برای اجرای چهار قطعه یادشده شامل 2 قطعه در استان فارس و 2 قطعه در استان بوشهر 900میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

 

از مجموع 18 قطعه راه آهن شیراز – بوشهر – عسلویه 11قطعه در فاصله شیراز تا بوشهر و هفت قطعه نیز از سه راهی اهرم تا عسلویه در استان بوشهر است.
طول 30تونل پیش بینی شده برای این مسیر 21 کیلومتر است که بلندترین تونل آن 4 هزار و 100 متر است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی اخیرا میزان پیشرفت فیزیکی این خط ریلی را 50 درصد اعلام کرد و گفت: از کل 644 کیلومتر این پروژه زیرسازی قطعات یک به طول 47 کیلومتر با پیشرفت 30 درصدی، قطعه 2 به طول 53 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 52 درصدی، قطعه 11 به طول 37 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 73 درصدی و قطعه 12 به طول 60 کیلومتر و پیشرفت فیزیکی 48 درصدی در حال انجام است.

این خط ریلی موجب اتصال بوشهر و منطقه پارس جنوبی به شبکه راه‌آهن سراسری است و این مسیر موجب ارتباط میان استان‌های بوشهر و فارس با دیگر استان‌های کشور می‌شود.

محور شیراز -بوشهر به طول 439 کیلومتر و اهرم- عسلویه به طول 205 کیلومتر به صورت یک خطه با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است.

 

با توجه شرایط اقتصادی امروز کشور و بحث تحریم های جدید ممکن است تامین اعتبارات برای ادامه ساخت پروژه راه آهن استان بوشهر که نیازمند جذب اعتبارات زیادی از منابع طرح های ملی’ فاینانس یا صندوق توسعه ملی است با مشکل مواجه شود.

 

از آنجا که احداث راه آهن استان بوشهر گام مهمی درتوسعه این استان محسوب می شود و دراین زمینه درسنوات گذشته کوتاهی شده تاخیر وغفلت سالهای گذشته باید به سرعت جبران شود بدین منظورنمایندگان محترم استان درمجلس شورای اسلامی با وفاق و همدلی با درک اهمیت موضوع با قید فوریت با هماهنگی استانداران فارس و بوشهر با وزیر جدید راه وشهرسازی مذاکره نمایند تا این پروژه مهم متوقف نشود و اعتبارات لازم از منابع مختلف جذب شود تا بتوان پنجاه درصد باقیمانده ساخت این خط ریلی به سرعت طی کرد و شاهد تحقق یکی از خواسته های دیرین مردم استان بوشهر باشیم .

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی