امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۹:۳۴ قبل از ظهر

سایز متن   /

کرونا را برای کودکانمان ترسناک نکنیم /دلیلی برای پنهان کاری وجود ندارد

جلالات نیوز:

ایسنا/بوشهر رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در حدود ۵۰ مورد مشکوک به ما مراجعه کرده و مورد معاینه قرار گرفته اند و از این تعداد ۲۰ مورد نمونه برداری و به آزمایشگاه مرجع فرستاده شده است.

سعید کشمیری پیش از ظهر امروز پس از جلسه پدافند غیر عامل در جمع خبرنگاران عنوان کرد: اگر مورد مثبتی باشد بلافاصله در آزمایشات اولیه به ما اطلاع می دهند که تاکنون خوشبختانه موارد اولیه هیچ بیماری مثبت نشده است، اما این دلیل نمی شود که در استان ما آلودگی وجود ندارد.

این مسئول افزود: چهار استان اطراف بوشهر به این بیماری آلوده هستند و قطعا این انتقال به استان بوشهر نیز صورت گرفته است ولی مردم ما باید با حفظ خونسردی و رعایت کامل موارد و توصیه های ایمنی و بهداشتی با این قضیه برخورد نمایند.

وی با تاکید بر اینکه مردم به شایعات توجه نکنند، گفت: ما حتما مورد مثبت و یا بیمار قطعی را به اطلاع می رسانیم و دلیلی برای پنهان کردن موضوع نداریم و البته قابل پنهان کردن هم نیست.

این مسئول خاطرنشان کرد: کرونا ویروس یک بیماری کاملا مشخص است، برای اینکه ویروس در استان ما شیوع پیدا نکند و اگر آلودگی ایجاد شد زود پایان بگیرد نیار به همکاری همه از جمله ادارات، مردم، مطبوعات، فضای مجازی، مدارس و… داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: مهم ترین نکته این است که این بیماری از طریق ترشحات و پرتاب های دهان به روی سطوح و به خصوص سطوح فلزی مانند میزها و دستگیره ها انتقال داده می شود. فرض را بر این بگذاریم که این سطوح آلوده هستند و در صورت برخورد دست با این سطوح آلوده خواهد شد و سپس از طریق چشم و دهان سرایت می کند لذا ضروری است که از تماس دست با چشم و دهان خودداری شود و بلافاصله و در اولین فرصت دستانمان را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و در صورت در دسترس نبودن با الکل و مواد ضدعفونی کننده پاک کنیم. 

کشمیری عنوان کرد: سطوح را نیز می توان با یک دستمال و وایتکس رقیق شده تمیز کرد که که آموزش های آن نیز توسط همکاران ارائه شده است.

وی تاکید کرد: این بیماری شبیه آنفلوآنزا است، پس این مسئله را برای کودکانمان خیلی ترسناک نکنیم، ترس وقتی وجود دارد که رعایت نکنیم؛ قطعا ما توانایی کنترل این بیماری را داریم.

این مسئول یادآور شد: امروز در استانداری جلسه ای با حضور همه ادارات مرتبط برگزار و دستورات لازم نیز داده شد. استاندار محترم دستور دادند که فعالیت ادارات تا پایان هفته از ساعت ۸ صبح تا یک بعدازظهر باشد که از امروز به ادارات ابلاغ شده است و تنها بخش خدمات بانک ها و شهرداری ها، و ارائه خدمات مراکز بهداشتی و درمانی که باید به مردم خدمت بدهند از این مصوبه مستثنی هستند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: با کاهش ساعت ادارات از میزان رفت و آمد کاسته خواهد شد. توصیه ما به دورکاری و استفاده از میز خدمت است تا ما بتوانیم از شیوه این بیماری هر چه بیشتر پیشگیری کنیم.

سعید کشمیری در خصوص تشخیص بیناری کرونا و کیت های تشخیصی ادامه داد: تشخیص بیماری کرونا یک تشخیص کاملا دقیق و آزمایشگاهی است. من باید به مردم بگویم که فریب آدم های کلاهبردار که می گویند کیت تشخیص در اختیار داریم را نخورند. دانشگاه های کل کشور مجبور هستند نمونه هایی که از گلوی فرد مشکوک گرفته می شود را در یک محیط خاص با حفظ زنجیره سرما و در دمای پایین به آزمایشگاه مرجع بفرستند.

وی اظهار کرد: کیت ها قرار است که در هفته جاری در اختیار دانشگاه هایی که توانایی این آزمایش را دارند قرار بگیرند. البته اولویت با استان های درگیر است و قطعا استان هایی که وضعیت شیوع بالایی دارند سهمیه بیشتری خواهند گرفت.

این مسئول اظهار کرد: فعلا به هیچ دانشگاهی جز دانشگاه مرجع کیت تحویل داده نشده است. بعضی از دانشگاه ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خودشان شروع کرده اند که در صورت امکان بتوانند آزمایش PCR را انجام دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تشخیص بیماری از طریق آزمایش حداقل ۲۴ ساعت زمان میبرد چرا که در ۳ مرحله آزمایش اولیه و دو بار آزمایش تاییدیه انجام می شود.

کشمیری تصریح کرد: وضعیت بالینی بیمار بستری شده در عسلویه به بیماری کرونا شبیه نیست و در حال حاضر تحت نظر است. من خواهش می کنم که به اخبار خام و اولیه توجه نشود، خبرهایی معتبر است که پس از آزمایش و کاملا محرز اطلاع رسانی شود. در این روزها باید به اخبار رسمی و منابع معتبر اعتماد کنیم زیرا اگر به اخبار نادرست و شایعات توجه کنیم امنیت روانی جامعه از دست می رود. عبور از این مرحله بحرانی تنها با اعتماد و کمک به همدیگر ممکن است.

وی در پاسخ به موارد مطرح شده مربوط به کمبود امکانات بهداشتی در مراکز درمانی گفت: کمبود وجود دارد و قابل انکار نیست. همکاران عزیز من با همه کمبودها در حال ارائه خدمات هستند، سهمیه هایی از جمله لباس و ماسک به استان رسیده و توزیع شده است. مصرف این مواد خیلی بالاست چون در بیمارستان ها افراد متعددی از جمله پزشکان و پرستاران و دانشجوها مشغول به ارائه خدمت هستند که سلامت آنان برای ما بسیار مهم است.

این مسئول یادآور شد: خوشبختانه واردات ماسک و وسایل حفاظتی آزاد شده و میلیون ها ماسک وارد کشور شده و در اختیار بیمارستان ها قرار خواهد گرفت، ان شالله با محموله وارد شده این مشکل به طور اساسی حل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد داروخانه ها و مراکز توزیع مواد بهداشتی موردنیاز برای دسترسی راحت تر مردم بیان کرد: به خصوص در بحث الکل که مردم نیاز زیادی داشتند خوشبختانه با تولیدات داخل استان الکل با درجه ۷۰ درصد که احتیاجی به رقیق کردن ندارد به وفور در اختیار داروخانه ها قرار گرفته و افراد می توانند با مراجعه به داروخانه مواد ضدعفونی موردنیاز خود را دریافت کنند.  مشکل ماسک نیز دولت اعلام کرده که با انجام واردات و تولیدات چند برابری به زودی حل خواهد شد

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی